Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM moet woensdag met de billen bloot. Hoe groot is de schade die piloten van Air France met hun staking hebben aangericht? En hoe hard gaat de bestuurstop snijden in de organisatie om de kosten te verlagen?
Air France-KLM heeft naar verwachting een zwak derde kwartaal achter de rug. De Franse tak van het luchtvaartbedrijf draaide vorige maand twee weken lang op halve kracht als gevolg van een pilotenstaking. Eerder al liet Air France-KLM weten dat dit de operationele winst in de voorbije periode met naar schatting 320 tot 350 miljoen euro heeft gedrukt. Het bedrijf opent woensdag voorbeurs de boeken.
Het derde kwartaal is doorgaans de meest winstgevende periode in het jaar voor luchtvaartmaatschappijen. Vorig jaar behaalde Air France-KLM in de maanden juli tot en met september nog een operationele winst van 634 miljoen euro, maar dat is dit jaar naar verwachting ruimschoots gehalveerd tot 299 miljoen euro, zo blijkt uit een consensus die het bedrijf zelf heeft samengesteld op basis van de prognoses van tien analisten.
De omzet wordt in doorsnee geraamd op 6,7 miljard euro. In het derde kwartaal van 2013 boekte Air France-KLM nog 7,2 miljard euro aan opbrengsten. Onder de streep resteert naar verwachting 127 miljoen euro. Een jaar eerder kwam de nettowinst op 144 miljoen euro, na aftrek van een afschrijving van 137 miljoen euro op het belang in Alitalia en 216 miljoen euro aan reorganisatielasten.
Pilotenstaking Air France
De verlammende pilotenstaking was een reactie op de nieuwe strategie die Air France-KLM op 11 september ontvouwde. Daarin zou budgetdochter Transavia ruim baan krijgen om te groeien, ook buiten de thuismarkten Frankrijk en Nederland. De vliegeniers vreesden dat daardoor werkgelegenheid uit Frankrijk zou wegvloeien naar landen waar personeel goedkoper en tegen flexibelere voorwaarden kan worden ingehuurd.
Onder druk van de piloten heeft Air France-KLM het plan om het Transavia-concept in heel Europa uit te rollen, definitief van tafel gehaald. In plaats daarvan wordt Transavia in Frankrijk sneller en verder uitgebreid dan aanvankelijk met de Franse bonden was afgesproken.
Over heel 2014 loopt de schade als gevolg van de staking naar verwachting op tot circa een half miljard euro. Dat komt doordat ook de boekingen voor de komende maanden achter zijn komen te lopen. Analisten vragen zich met name af of Air France-KLM na zo'n fikse kostenpost nog wel in staat is de beloofde schuldenafbouw in de periode tot en met 2015 waar te maken.
Massa-ontslag KLM?
De voorzitter van vakbond De Unie, Reinier Castelein, zei dinsdag tegenover het AD dat Pieter Elbers, de nieuwe president-directeur van KLM, woensdag een plan presenteert om keihard te reorganiseren. Daarbij zouden in het ergste geval 7.500 banen op de tocht staan. Een woordvoerder van KLM ontkende dit dinsdag echter tegenover onder meer ANP.
Over de mate waarin er gesneden wordt in het personeelsbestand verschillen de verhalen. Eén scenario is dat de activiteiten die worden verricht door het grondpersoneel, zoals bagage- en magazijnmedewerkers, worden uitbesteed.
Eerder liet Air France-KLM al weten dat de kosten zowel in Frankrijk als in Nederland omlaag moeten. Air France-KLM ondervindt forse concurrentie van aan de ene kant prijsvechters als easyJet en Ryanair en aan de andere kant luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten.
KLM kan zichzelf nog staande houden
Vakbondsbestuurder Swen Laarveld van vakbond De Unie zei dinsdag in het AD dat Air France-KLM, ondanks de opeenstapeling van schulden, nog niet in zijn voortbestaan wordt bedreigd. “De kasstroom is nog goed en zolang de maatschappij aan zijn verplichtingen kan voldoen om de lonen, de brandstof en de leasecontracten te betalen, dan is er niets aan de hand.”
Maandag meldde De Telegraaf op basis van bronnen uit Parijs dat Air France-KLM drastisch moet ingrijpen om een technisch faillissement te voorkomen.
Een woordvoerder van KLM stelde tegenover Luchtvaartnieuws.nl echter dat de geruchten over een technisch faillissement volkomen onjuist zijn.
Bron: ANP/Z24
Lees ook
Zo laten stakende piloten Air France-KLM bloeden
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl